Onsdag blev Jødisk Informationscenters 10 års fødselsdag markeret.
Informationscenteret blev etableret i kølvandet på terrorangrebet i 2015 ud fra en erkendelse af, at antisemitisme ikke alene bekæmpes med sikkerhedstiltag, men også ved at udfordre de fordomme og den uvidenhed, der ligger bag.
Siden da har over 25.000 skoleelever besøgt Københavns Synagoge, og der er blevet afholdt hundredvis af åbne synagoger, kulturarrangementer, debatmøder og andre formidlingsaktiviteter.
Jødisk Informationscenter, der i dag arbejder i hele landet, var fra begyndelsen støttet af Københavns Kommune, og Københavns beskæftigelses-, integrations- og erhvervsborgmester Andreas Keil (S) holdt talen ved et arrangement i Krystalgade.
“I en tid hvor det kan føles, som om den offentlige samtale bliver mere og mere polariseret og skævvredet, skal vi mødes med mennesker, der kan gøre vores fordomme til skamme. Derfor er det også vigtigt, at vi har både jødiske og muslimske organisationer, der arbejder for forståelse og sammenhængskraft i vores samfund,” sagde Andreas Keil.
Ina Rosen, forperson for Det Jødiske Samfund, hæftede sig ved, at informationscenteret er kommet langt – men også stadig har et stort arbejde foran sig.
“Jeg vil gerne sige tak til Københavns Kommune og Borgerrepræsentationen for, at man allerede dengang så behovet for Jødisk Informationscenter. De har udført et stort arbejde og har et stort arbejde foran sig. Så tak for de første 10 år,” sagde Ina Rosen.
Udover støtte fra Københavns Kommune modtager Jødisk Informationscenter også midler fra regeringens handlingsplan mod antisemitisme, hvilket har muliggjort flere projekter og en afdeling i Aarhus.